En hardtarbeidende drømmer

Siste artikler
Jeg er den første som flytter lenger vekk enn en time. Og lenger skal det jo bli, smiler thomas bredt, med henvisning til den store drømmen: Å bli maf-pilot.

Thomas er ung, men føler seg på etterskudd allerede. I tretten år har han visst hva han skal gjøre med livet sitt. Derfor leser han åtte-ti timer om dagen og sparer alle pengene sine.

Jeg gjør meg klar ved et bord på en liten kafé i Vestfold da en ung gutt kommer inn. Han kikker litt rundt seg og blikket lander på meg, men jeg enser ham ikke og fortsetter mitt eget forarbeid. Før jeg brått innser at det må være han jeg venter på og skynder meg opp fra stolen. Det er noe med det ungguttaktige inntrykket jeg ikke hadde forventet meg i møte med en helikopterpilot. Men Thomas (21) har et trygt og bredt smil som forblir der gjennom hele samtalen, og blikket er åpent og imøtekommende.


Den første som flytter vekk

Haugesundsdialekten spretter muntert mot meg over bordet, mens Thomas forteller om familien, som nok ble litt overrasket da de fikk vite hva han drømmer om.

Foreldrene mine ble litt sjokka, kanskje, men de støtter meg fullt ut og jeg er veldig takknemlig for det. Jeg har fire søsken, og alle bor i en radius på et kvarter fra barndomshjemmet vårt. Jeg er den første som flytter lenger vekk enn en time. Og lenger skal det jo bli, smiler Thomas bredt, med henvisning til den store drømmen: å bli MAF-pilot. Allerede har denne drømmen bragt ham lenger vekk fra familien enn noen av hans eldre søsken.


Guttemiljø

Thomas går nå siste semester på EHC i Sandefjord. Deretter er planen å begynne løpet for å bli MAF-pilot, helst allerede til høsten. Til nå i studiene har han bodd i en hangar på flyplassen, men har nettopp flyttet med et par studiekompiser til et hus på en bondegård i fem minutters gangavstand fra flytårnet.

Jeg trives veldig bra, det er mye sosialt og et skikkelig guttemiljø. Men det kan være vanskelig å få tid til å lese. Jeg er en av de som trenger å bruke mye tid på skolen for å gjøre det bra. Jeg leser åtte til ti timer hver dag, for det er syttifem prosent krav for å stå, og jeg er ikke en sånn som får det gratis, bekjenner Thomas. Han ser på ingen måte motløs ut i møte med de høye kravene, men stråler mens han forteller om fagene, det høye nivået og all jobbingen.


Spart hele livet

Thomas kommenterer som i en parentes at helikopterutdannelsen koster en million og femti tusen. Han ler når jeg sperrer øynene opp og lurer på hvor han får pengene fra.

Det er nok grunnen til at de fleste begynner mye seinere, jeg er blant de yngre der. Man må jobbe opp penger. Jeg har spart siden jeg var liten og foreldrene mine er veldig økonomiske. Alle pengegaver jeg fikk i oppveksten satt de rett på konto, samt arv fra besteforeldrene mine. Jeg jobba mens jeg gikk på videregående og i alle ferier. Jeg tjente hundre tusen i militæret. Brukte aldri konfirmasjonspengene mine. Listen er lang, og Thomas er takknemlig for den holdningen foreldrene har lært ham, slik at han nå har mulighet til å etterjage drømmen.

Alle søsknene mine har hatt en god egenkapital klar når de ville kjøpe hus.

Men du kommer til å bruke pengene litt annerledes enn dem?

Jeg tenker vel ikke så langsiktig, sier han, noe unnskyldende. 10

Å investere i en livsdrøm kan vel sies å være langsiktig det også?

Det har slått meg så mange ganger gjennom dette studiet at det hadde vært mye enklere å bare bli elektriker. Da kunne jeg hatt et trygt liv med gode kompiser og tjent bedre enn jeg sikkert noen gang kommer til å gjøre. Men jeg hadde alltid sittet igjen og tenkt, «hm, skulle jeg ha gjort noe annet?» Jeg tror det er mange som har det sånn. Alle har jo drømmer.


Ble utfordret på å velge eventyret

Thomas har villet bli pilot siden han var åtte år. Når han vokste opp fikk drømmen bli med inn i voksenlivet, men det var først i 2015, på perm fra militæret, at tankene tok litt tydeligere form.

Jeg traff en av linjelederne i misjonsorganisasjonen Ungdom i Oppdrag, som ba for meg på et møte. Han sa noe jeg hadde tenkt på veldig lenge. Det traff meg midt i blinken: «Du kan velge å leve et trygt liv, tjene bra og ha det godt, og Gud vil være med deg akkurat like mye. Eller du kan velge å leve et eventyr med Gud.» Jeg hadde kjent skikkelig mye på nettopp dette.

Det hadde jo vært kjekt å bo i Haugesund. Det skulle komme en helikopterstilling der, og det kunne jo ha vært perfekt på mange måter. Men når han sa det, tenkte jeg «jeg vil jo mye heller leve et eventyr med Gud.» Det var da jeg begynte å lete etter dette med misjonsflyving.


Begynner MAF-løpet

Thomas hadde hørt om MAF tidligere, men begynte nå å lese om det og fikk bekreftet at dette var den versjonen av pilotdrømmen som passet utmerket for han. Allerede i mars i år skal han til MAF sin skole i Nederland for å ta psykologiske tester og lignende, og håper å være klar til oppstart for det løpet han må igjennom der fra høsten av.

Er du spent?

Thomas ler til svar.

-Ja, det er jeg jo. Jeg må jo bare tro at det går bra. Hvis ikke det går bra så har jeg ingen plan. De gjør jo vurderinger av deg hele veien i løpet av treninga. På alle punkter kan de si «nei, vi vil ikke godkjenne deg,» og så er det ut.

En må med andre ord ha litt gøtts for å gå for dette?

Det er jo bare til å gjøre det. Jeg håper det går bra selvfølgelig. Hvis ikke kommer jeg nok til å prøve på ny, ler Thomas.

Thomas forteller at skoleløpet varierer fordi det skreddersys for hver enkelt ut fra erfaring og hvordan en ligger an. Derfor er det vanskelig å si når han vil være klar for å reise ut i misjon.


Hastverk

Jeg har ingen ting som binder meg. Jeg føler allerede at jeg bruker for mye tid. Jeg føler at jeg er gammel. Jeg ville jo ha begynt da jeg var 17. Før jeg begynte på helikopterutdannelsen måtte man ha studiekompetanse for å få lov, så derfor fullførte jeg videregående først. Men så endra de det rett etterpå. Så jeg er allerede på etterskudd, sier Thomas med en blanding av iver og alvor i ansiktet.

For meg er det dette som er å leve. Jeg har ikke lyst å bruke tre år på å komme meg ut. Jeg er jo villig til å gå gjennom alt som kreves, og det må jo ta sin tid, men jeg har ikke lyst til å somle.


Ikke bekymret for dame

Jeg ymter frempå om ikke han tenker på å finne kjærligheten og få familie og sånn før han forsvinner ut i jungelen. Thomas ler som svar. Igjen.

Jo, det er klart det er viktig for meg, det er jo det. Men han trekker på det. Det kan nesten virke som om han ikke har tenkt nevneverdig på temaet før.

For meg er det dette som er å leve. Jeg har ikke lyst å bruke tre år på å komme meg ut. Jeg er jo villig til å gå gjennom alt som kreves, og det må jo ta sin tid, men jeg har ikke lyst til å somle.

Alt til sin tid. Det får skje det som skjer. Men jeg prioriterer dette først, lander han på.

Willy sier jo alltid noe om det der. De fleste som er i utlandet for å hjelpe er faktisk damer, hermer Thomas med et glimt i øyet.


Falt for MAF-kulturen

Willy (Ludvigsen) som Thomas refererer til, er daglig leder og sjef for MAF i Norge, og det var i fjor at Thomas og Willy møttes for første gang.

Willy inviterte meg med på trettiårsjubileum for MAF på Forsvarets flysamling. Det var da jeg møtte alle: Faste givere, eks-piloter og ledere, og en av grunnleggerne som startet MAF i 1946. Så ble jeg med på en MAF-helg på Starmoen. Det er veldig spesielt, jeg anbefaler å være med. En bare møtes der ute, det fortelles historier, en kan få fly, det er åpent og masse gøy med leker og rebuser og sånn. En kan vel nesten kalle det en leir.

Hva var det du likte så godt med MAF?

Det merkes at det en kristen organisasjon, som gir en helt annen grunnmur enn de miljøene jeg er vant til fra helikopterbransjen. Folka er bare så annerledes, det handler ikke om makt eller smisking, det er et helt annet fokus og du jobber for helt andre grunner! Det gjør meg så glad. Det tenner en brann i meg, stråler Thomas.


Nådeløst militær

Til sammenligning med det han har opplevd så langt i MAF, forteller Thomas om sitt møte med militæret.

Vi fikk trening av de beste i luftforsvaret, som alle hadde vært i Afghanistan eller andre lignende land. Alle var så preget av det de hadde vært med på. Jeg tror alt forandrer seg når det blir vanlig å ta liv. En kan til og med bli nådeløs, så en nesten liker å se folk lide. Og så formidler man videre den holdningen.

Jeg ville ikke blitt fly-pilot hvis jeg ikke skulle blitt maf-pilot. Det er ikke flygingen i seg selv, men det å hjelpe andre, som driver meg.

Hvordan reagerte du på det?

Jeg trekker meg helt, det er bare ett eller a nnet som skjer med meg. Jeg har ikke lyst til å sloss med folk. Som barn syntes jeg skyting var kult, men når jeg skjønte hva virkeligheten handler om, innså jeg hvor mye jeg er i mot det. Og hvor mye jeg har lyst til å hjelpe folk i stedet.


Har alltid villet hjelpe

Når du har satt ut kursen for et løp som dette, så vet du at livet kanskje ikke blir helt standard. Du må leve på støtte fra en menighet, som misjonær, og samtidig koster det deg masse energi, tid og penger. Hva er det som driver deg?

Det er for andre jeg vil bli MAF pilot. For å hjelpe min neste. Sette andre foran meg selv, sier Thomas bestemt. Han forteller at han alltid har vært en som strekker seg så langt han kan for å hjelpe.

Jeg ville ikke blitt fly-pilot hvis jeg ikke skulle blitt MAF-pilot. Det er ikke flygingen i seg selv, men det å hjelpe andre, som driver meg. Det er på en måte en svakhet med meg, sier Thomas.

At det går ut over meg selv, at jeg glemmer meg selv, forsøker han å forklare.

Har du alltid vært sånn?

Jeg må liksom ikke fokusere for å ville hjelpe. Hvis noen spør meg om noe så kommer jeg alltid til å prøve så mye som mulig å gjøre det, bekrefter Thomas.

Alle bruker jo den gaven de har fått, jeg kunne aldri blitt lege for eksempel, men dette er en måte jeg kan hjelpe på.

Thomas takker pent for praten. Han har snart eksamen, og selv om det er lørdag tenker han på skolen. Jeg sender han tilbake til bondegården hvor han kan fokusere på det som skal til for å oppnå drømmen.

Og det fortest mulig.

Drømmer du om en meningsfull jobb?

Vi er stadig på jakt etter dyktige piloter, flymekanikere, teknikere, administrativt personell, lærere og ledere.

Eivind Johannes Lindtjørn
MAF-pilot i øst-Afrika

Synes du dette er bra?
Del historien med dine venner

Siste artikler og historier
  • Alle
  • Ambulanse
  • Bistand
  • Helse
  • Historier
  • Leder
  • Misjon
  • Nødhjelp
  • Nytt fra felten
  • Nytt fra Norge
Alle
  • Alle
  • Ambulanse
  • Bistand
  • Helse
  • Historier
  • Leder
  • Misjon
  • Nødhjelp
  • Nytt fra felten
  • Nytt fra Norge
Ny fase i livet

Møt MAFs nye utsendinger Linda (47) og Jan Ivar (56) har til sammen åtte barn …

Les artikkelen
Ut i lyset

I Sør-Sudan er mange mennesker i sårbare situasjoner. Barn født med et handikap er ekstra …

Les artikkelen
I lufta for jorda

I studietida besøkte jeg en ungdomsklubb for å fortelle litt om fly og flygning. Til …

Les artikkelen
Skyhøy drøm for jentene

Utviklingsprogrammet GESS (Girls´ Education South Sudan) satser på utdanning for jenter, og MAF flyr organisasjonen …

Les artikkelen
Fyll tankene

Når vi tenker på tanker, kan tankene våre bli fylt av så mye. For det …

Les artikkelen
Isolasjonen brutt

Første landing på Junkaral Airstrip! En tysk gressklipper, en vindpølse, koniske markører, og utstyr for …

Les artikkelen
Kjærlighet til folket

Etter noen gripende dager i Nord-Uganda i MAFs f ly, og møte med flyktninger fra …

Les artikkelen
Nært samarbeid

Lokalsykehuset i Rumginae er tett knyttet til MAF i Papua Ny-Guinea. Sammen gir de en …

Les artikkelen
Flyentusiasten

Som guttunge hadde Ole Johan Beck en drøm om å bli flyver. I dag er …

Les artikkelen
Pilot til tjeneste

Eivind Lindtjørn har lang erfaring som misjonspilot for MAF, blant annet som utsending i Tanzania, Sør-Sudan, …

Les artikkelen
Et felleskap som vokser

Linda Andresen (50) har alltid hatt et stort hjerte for de minste, og har lang …

Les artikkelen
Ukjente helter

DR Kongo: En januarkveld i 2015 får den irske jordmoren Maud Kells en telefon derhun …

Les artikkelen
Utviklingsministeren: Den siste milen er avgjørende

Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein på vei til DR Kongo i 2019, sammen med MAF-pilot Eivind Lindtjørn. …

Les artikkelen
Å fly uten sikt

Koronapandemien har skapt dype kløfter som har forsterket ulikhetene i verden. Landskapet har endret seg …

Les artikkelen
Elevenes innsats redder liv på Papua Ny-Guinea

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
Idealisten Ragnhild

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
– En redning for funksjonsnedsatte barn

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
Avskåret etter tsunami og jordskjelv

Landsbyen Kulawi, som er gjemt i fjellene sør for Palu i Indonesia, fikk ingen internasjonal …

Les artikkelen
Hjelp og helsetjenester til flykninger

Hver dag krysser 20-30 mennesker fra Sør-Sudan grensen til Kenya og ønskes velkommen til et …

Les artikkelen
MAF bygger flyrstripe i Myanmar

I samarbeid med den burmesiske veldedighetsorganisasjonen Helse og Håp, har MAF startet arbeid i Lailenpi, …

Les artikkelen
Hilde Frafjord Johnson: Jeg elsker småfly

Hilde Frafjord Johnson om bistand, fred og fly Som 14-åring hadde Hilde Frafjord Johnson et …

Les artikkelen
Møter ungdommer ansikt til ansikt

I vår startet Hanne Hodne i en 20 prosent stilling i MAF, som prosjektleder for …

Les artikkelen
Jeg håper for en fremtid for barna mine

Foran et enkelt telt fra FN leker barna med den røde jorda. Mamma Edina sitter …

Les artikkelen
Rent vann til Liberia

«MAF i Liberia var og er helt avgjørende for vårt arbeid i landet». Dette uttaler …

Les artikkelen
Sør-Sudan trenger akutt hjelp

Sør-Sudan står overfor den mest alvorlige sultkatastrofen siden landet ble uavhengig. Ifølge UNICEF vil opptil …

Les artikkelen
Gir flybensin i gave

De første 90 jerrykannene med flybensin overleveres fra flygende rotarianere til flygende hjelpearbeidere. Og det …

Les artikkelen
Bushflyene frakter koronavaksiner

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
Bok: Reisen inn i dype landskap

Sammen med Willy Ludvigsen og hans brødre får vi en reise inn i Kongos dype …

Les artikkelen
Elektriske fly og bærekraftig luftfart. – Nærmere enn vi tror?

Visjonære ledere innen bærekraftig luftfart samles i morgen 10. mars til online-konferansen «Ecological and Electric …

Les artikkelen
Utfordrende fredsarbeid i Sør-Sudan

Verdens yngste stat har allerede en blodig historie. En halv million har mistet livet – …

Les artikkelen
Ny periode på Papua Ny-Guinea

Godt nytt år! Vi er takknemlige for MAF-familien. Sammen er vi et team som gjør …

Les artikkelen
Bushflyet reddet Joseph

Vipps til 77777

Les artikkelen
Bygger luftbro for voldsutsatte kvinner

BUKAVU, DR KONGO:Inne på det bevoktede Panzi-sykehuset lever håpet for hundrevis av kvinner utsatt for …

Les artikkelen
Fredskapere

I over 20 år har det vært konflikter mellom stammene Rendille og Borana av Marsabit …

Les artikkelen
MAF-pioneer Stuart King er død

Stuart King har sovnet inn i en alder av 98 år. Han var under andre …

Les artikkelen
Dr. Mukwege mottok koronautstyr

Nylig fikk Nobels fredsprisvinner Dr. Denis Mukwege svar på sin bønn om testutstyr for Covid-19 …

Les artikkelen
Viktig funksjon i en spesiell tid

Siden midten av mars har nedstengte samfunn, isolasjon og sosial distansering blitt den globale normen …

Les artikkelen
MAF-75-jubileumsside

Etter å ha sette Europa i flammer under 2.  verdenskrig fikk noen unge krigspiloter en …

Les artikkelen
Forandring tar tid

Intervju med Jan Ivar og Linda Andresen – MAFs utsendinger på  Papua Ny-Guinea – Hva …

Les artikkelen
Øst-Timor, landet som gjenoppbygges

I et land som bærer preg av en lang og turbulent historie, er blant annet …

Les artikkelen
MAF-pilot mistet livet på Papua

Vi sørger over tapet av vår kollega og MAF-pilot, Joyce Lin.  Joyce forlot flyplassen Sentani, …

Les artikkelen
Søstrene i Moroto

En håndfull søstre har viet sine liv til å hjelpe sårbare kvinner i et av …

Les artikkelen
Korona: Slik jobber MAF Norge

Covid 19 har store konsekvenser, både nasjonalt og globalt. MAF følger situasjonen tett. (Siden oppdateres …

Les artikkelen
Imanyas reddende engler

– I vår kultur blir barn forsømt, men de er like verdifulle som alle andre, …

Les artikkelen
Luftens Robin Hood

Tekst: Willy Ludvigsen MAFs grunnleggere drømte om å bruke bombeflyene til noe bedre enn å …

Les artikkelen
Endelig nytt sjøfly i Bangladesh

«Flyet er her! Det er nesten surrealistisk å se det lande ved hangaren etter to …

Les artikkelen
Flyr for en bærekraftig fremtid

Ingen organisasjon eller mennesker kan makte å gjøre alt, men alle kan bidra med noe …

Les artikkelen

Mission Aviation Fellowship – MAF Norge
Postadresse: Mission Aviation Fellowship, Postboks 90, 0101 Oslo
Besøksadresse: Dronningens gate 25, 0154 Oslo

Gavekonto: 7058.63.60610 Organisasjonsnummer: 980421899

MAF Norge er godkjent av Innsamlingskontrollen

REISEN INN I DYPE LANDSKAP
– et sant drama fra Kongos jungel

Bestill gratis bok

MAF tar ditt
personvern
på alvor
MAF tar ditt personvern på alvor

Vi ønsker at du skal være trygg når du bruker hjemmesiden vår. Vi benytter cookies (informasjonskapsler) for å sikre at du får en best mulig brukeropplevelse og for å hente inn statistikk for å gjøre siden bedre. Trykk OK for å akseptere vår bruk av cookies, eller trykk «her» for å lese mer om personvern.