Flyentusiasten

Siste artikler

Som guttunge hadde Ole Johan Beck en drøm om å bli flyver. I dag er han overbevist om at det fungerer bedre at han er en prest som er glad i fly.

Mannen med den klingende tittelen «spesialprest for inkluderende kirkeliv», møter oss med et stort smil. Han er iført skjorte med den velkjente hvite prestekraven i halsen, og utenpå; en MAF-vest. Utrolig nok får han det til å se ut som en naturlig kombinasjon. Vi ønskes velkommen inn i Oslo bispegård, som slår oss med sin historiske verdighet.

Ole Johan forteller kort bakgrunnen for de ulike rommene vi går gjennom på vei til annen etasje, der han har gjort i stand et hyggelig kaffebord med utvalg for enhver smak. Han tar seg tid til å hente fyrstikker og tenne stearinlysene før vi fortsetter praten. Allerede nå aner jeg en mann som kler sin arbeidstittel.

Tvillinger med ulike kår

Hva handler den noe uvanlige yrkestittelen din egentlig om?
Det dreier seg om inkludering av mennesker med et annerledes funksjonsnivå, for eksempel utviklingshemninger av ulike slag, i menighetslivet, forteller Ole Johan.

Hvorfor jobber akkurat du med akkurat dette?
Ole Johan kvier seg ikke for å bli personlig, og forteller hvordan han og kona, Bente, fikk tvillinger i 1989, en gutt og ei jente. «Han heter Lars Erik og hun het Heidi». Jeg skjønner på formuleringen at her er det en historie å fortelle. Ole Johan fortsetter, med hjertet merkbart involvert. Hun hadde cerebral parese. Hun fikk aldri talespråk, trengte hjelp til det aller meste og satt i rullestol fra hun var syv år.

Mye livsglede og mye smerte

Heidi fikk sytten år, og et liv som var regulert av spasmemedisinering. Hun hadde en skolegang som handlet om kommunikasjonstrening, hvor et bord foran rullestolen med to knapper, en som uttrykte

«JA» og en som sa «NEI», var fokuset. Hun syntes det var så gøy i begynnelsen, med de knappene, smiler han hjertelig, og beskriver hvordan hun på grunn av CPen og spasmene ikke kunne treffe knappene på første forsøk.

– Men når hun var sint traff hun alltid på første forsøk, ler pappaen.

Så blir han litt alvorlig igjen, og fortsetter.Da hun ble tenåring var det ikke så morsomt lenger. Det å alltid bare få spørsmål som skulle besvares med ja eller nei. Hun forstod nok mye mer enn hun kunne gi uttrykk for. Han smiler igjen, og konkluderer:

– Hun hadde mye livsglede når det var godt, men det var også mye utfordringer og smerter. Og vi hadde mange tøffe sykehusopphold, både da hun var liten og som tenåring. Heidi døde for ti år siden, og savnet er ikke borte, men det går an å leve med det, deler Ole Johan. Og forteller samtidig at tvillingbroren, Lars Erik, er ferdig utdannet lege og jobber i turnus i Molde, hvor farfaren kommer fra.

– Det var datteren min som forandret mitt liv, og etter hvert også min teologi, oppsummerer inkluderingspresten, og gir henne mye av æren for at han driver med det han gjør i dag.

Noe av det viktigste vi gjør

Med sin personlig historie er det ikke så vanskelig å forstå at hjertesaken til Ole Johan er inkludering av utviklingshemmede. Han forteller at dersom en får til dette, for eksempel i en konfirmantgruppe, bidrar det til så mye positivt at alle får noe tilbake for det.

– De som aldri har kjent noen som har et annerledes liv, trenger kanskje litt mer tid på å se betydningen av dette. Men jeg mener det er noe av det viktigste vi gjør, sier Ole Johan.

Vokst opp ved rullebanen

Inkluderingspresten har en hobby som ikke er det typiske samtaleemnet i prestemiljøet. Han holder nemlig på med såkalt flightspotting, som betyr at en samler informasjon om, og bilder av fly.

Når begynte du å interessere deg for fly?Jeg vokste opp ved Fornebu. Vi bodde slik at vi kunne se rullebanen fra huset vårt. I 1969, da jeg var 11 år, hadde Braathens fått et jet fly med T- hale med norsk flagg på. Jeg så det, og tenkte «hva er dette?» Det var det første Focker Fellowship som gikk på banen, mimrer Ole Johan. Det var denne opplevelsen som utviklet seg til å bli en lidenskap.

– Jeg hadde et fast sted jeg syklet til hvor jeg så over gjerdet og bort på flyplassen. Hver gang det kom et fly jeg ikke hadde sett før, hoppet jeg på sykkelen og raste bort til utkikksplassen min, så på flyet, syklet tilbake og tegnet det, for å huske det. Da jeg ble litt eldre fikk jeg en egen rutine: jeg syklet til terminalen og kjøpte en krone-is, sjekket ankomst – og avgangsskjermene, tok en tur opp på terrassen og så etter om det stod noe spennende der. Hvis det gjorde det, ble jeg der til det var borte. I alle fall til isen var spist opp.

Flyhistorie
Ole Johan er minst like entusiastisk for fly nå som da han var ti. Kona deler ikke gløden, men hun var enig i å kjøpe deres første speilreflekskamera etter at de giftet seg og flyttet til byen. Slik kunne Ole Johan begynne å ta bilder av flyene som han før kun hadde notert eller tegnet.

– Jeg har mange bokser med lysbilder, men etter 2005 har jeg bare digitale bilder. Det finnes et ganske stort miljø etter hvert. Før var vi en liten gruppe, men etter den digitale revolusjonen av kameraer har det tatt helt av.

Ole Johan forteller om nettsider og forum hvor en kan bli varslet om fly som kommer, dele bilder osv. Han forteller også om et par andre arenaer han har engasjert seg i.

Fornebuhistorisk museum
På grunn av sin nære kjennskap til Fornebu flyplass, har Ole Johan vært med å jobbe fram et museum som blant annet viser bilder, modeller og en tidslinje som han har hjulpet til med å datere bilder for. Han har også vært med å stifte organisasjonen Norsk Spotter og Flyentusiast Forening (NSFF), som har jobbet for dialog med lufthavnmyndighetene, slik at det skal være i orden for folk å komme og følge med på flyplassene.

Etter at det ble mer fokus på terror og sikkerhet, særlig rundt 2004 –2005, var vi redde for at de kom til å gjerde inn de fine områdene, så vi tenkte at her må vi gjøre noe. Gjennom dialog med ledelsen på flyplassene, har vi fått til mye. Nå henger det blant annet skilt rundt på flyplassområdet som sier «hvis du ser noe mistenkelig så ring…» etter idé fra oss.

MAF
Jeg kjente ikke til MAF da de ble stiftet. Men på 90-tallet skulle de ha en generalforsamling på Fjellhaug i Oslo. Det var første gang jeg traff den gjengen. Jeg ble senere med på Starmoen og ble da mer og mer oppdatert på den jobben MAF gjør. Jeg er så imponert over alt de får til. Bare det å holde så mange fly i luften verden over. Jeg liker så godt uttrykket deres: «Tusen meter vei leder ingensteds, men tusen meter rullebane leder hvor som helst.» Jeg synes det MAF gjør er veldig vakkert, rett og slett. Ole Johan forteller at han alltid pleier å ha med noen magasiner fra MAF og legge igjen i kirkene han besøker rundt omkring.

– For meg ble MAF en herlig måte å kombinere flygalskapen med min kristne tro.

Hvordan er du engasjert, sånn helt konkret?

– Det vi kan gjøre her i Norge er å be for MAF og gi penger, svarer Ole Johan.

Angrer ikke

Med denne entusiasmen, har du noen gang tenkt at du burde vært flyver?

– Jeg hadde som gutt en drøm om å bli flyver. Men så skjønte jeg at jeg ikke ser godt nok. Så opplevde jeg også at det skjedde ting i livet mitt; jeg ble kristen etter konfirmasjonstiden, og ble utfordret til å bruke livet i kristen tjeneste. Jeg begynte å snakke hjemme om å kanskje gå på bibelskole. «Det du gjør, det skal du gjøre skikkelig,» sa far da. «Du skal ta en ordentlig utdanning.» Så selv om jeg hadde ganske dårlig selvtillit på den tiden, begynte jeg på teologistudiet. Jeg fikk prøve meg i praksis, og det gav mersmak. Da jeg var ferdig, var jeg trygg på at det var dette jeg skulle. Jeg tror det fungerer best at jeg er en prest som er glad i fly, sier Ole Johan og tilbyr mer kaffe med et inkluderende smil.

Synes du dette er bra?
Del historien med dine venner

Siste artikler og historier
  • Alle
  • Ambulanse
  • Bistand
  • Helse
  • Historier
  • Leder
  • Misjon
  • Nødhjelp
  • Nytt fra felten
  • Nytt fra Norge
Alle
  • Alle
  • Ambulanse
  • Bistand
  • Helse
  • Historier
  • Leder
  • Misjon
  • Nødhjelp
  • Nytt fra felten
  • Nytt fra Norge
Kærlighetens gode kraft

Siden tidenes morgen har mennesker misbrukt makt, og mennesket selv ble guden man tjente. Det …

Les artikkelen
Ett år på Papua Ny-Guinea

Familien Edsmyr er pappa David, mamma Annelie og barna Timnah (13 år), Noel (11 år), …

Les artikkelen
Lyser opp fremtiden i Lotimor

Landsbyen Lotimor ligger bortgjemt mellom åsene i et tørt slettelandskap på den sørøstlige grensen til …

Les artikkelen
En plastbit mot skammen

Motoren summer villig idet C208 Caravanen begynner nedstigningen fra 10 500 fot. I øst ser …

Les artikkelen
Nå flyet lander, stiger håpet

Som seksåring la mamma meg til sengs i Kongo, mens knattring fra maskingevær lød i …

Les artikkelen
Tennet-folket fikk bibel og flystripe i påskegave

Det isolerte fjellområdet Arilo i Sør-Sudan er hjemmet til Tennet, en liten folkegruppe som teller …

Les artikkelen
Ser seg ikke tilbake

Det siste året har Dave fløyet tusen interne flyktninger i Mosambik ut av IS-okkupert område …

Les artikkelen
Et hardt prøvet folk

Fjoråret ble en «perfekt storm» av jordskjelv, tropisk syklon, presidentmord og gjengkriminalitet i et av …

Les artikkelen
Haiti og drømmen om frihet

  Det er ikke bare naturkatastrofer som er årsaken til at Haiti er fattig. Nasjonen …

Les artikkelen
Velkommen til årsmøte

Vi ønsker velkommen til årsmøte i MAF Norge fredag 22. april. Vi møtes for kaffe …

Les artikkelen
Tror kunnskap kan flytte fjell

Ryan Boyette og hans team med lærere fra organisasjonen To Move Mountains er på vei …

Les artikkelen
FLY-IN på Vermundsjøen 6. mars

En del av MAF-familien i Norge samles til FLY-IN på Vermundsjøen 6. mars. Gudstjenesten blir …

Les artikkelen
– Mitt navn er Justine

Det vakre, frodige og grønne landskapet i Kivu-provinsen i DR Kongo gir assosiasjoner til Edens …

Les artikkelen
En pilot og et bushfly

En pilot og et bushfly – en travel formiddag langs nordre flyrute i Sør-Sudan Pilot …

Les artikkelen
Fortelleren som gav stemmen sin til Afrika

Tomm Kristiansen er nylig pensjonert, men langt ifra arbeidsledig. I fjor ble han sytti og …

Les artikkelen
Ny fase i livet

Møt MAFs nye utsendinger Linda (47) og Jan Ivar (56) har til sammen åtte barn …

Les artikkelen
Ut i lyset

I Sør-Sudan er mange mennesker i sårbare situasjoner. Barn født med et handikap er ekstra …

Les artikkelen
I lufta for jorda

I studietida besøkte jeg en ungdomsklubb for å fortelle litt om fly og flygning. Til …

Les artikkelen
Skyhøy drøm for jentene

Utviklingsprogrammet GESS (Girls´ Education South Sudan) satser på utdanning for jenter, og MAF flyr organisasjonen …

Les artikkelen
Fyll tankene

Når vi tenker på tanker, kan tankene våre bli fylt av så mye. For det …

Les artikkelen
Isolasjonen brutt

Første landing på Junkaral Airstrip! En tysk gressklipper, en vindpølse, koniske markører, og utstyr for …

Les artikkelen
Kjærlighet til folket

Etter noen gripende dager i Nord-Uganda i MAFs f ly, og møte med flyktninger fra …

Les artikkelen
Nært samarbeid

Lokalsykehuset i Rumginae er tett knyttet til MAF i Papua Ny-Guinea. Sammen gir de en …

Les artikkelen
Pilot til tjeneste

Eivind Lindtjørn har lang erfaring som misjonspilot for MAF, blant annet som utsending i Tanzania, Sør-Sudan, …

Les artikkelen
Et felleskap som vokser

Linda Andresen (50) har alltid hatt et stort hjerte for de minste, og har lang …

Les artikkelen
Ukjente helter

DR Kongo: En januarkveld i 2015 får den irske jordmoren Maud Kells en telefon derhun …

Les artikkelen
Utviklingsministeren: Den siste milen er avgjørende

Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein på vei til DR Kongo i 2019, sammen med MAF-pilot Eivind Lindtjørn. …

Les artikkelen
Å fly uten sikt

Koronapandemien har skapt dype kløfter som har forsterket ulikhetene i verden. Landskapet har endret seg …

Les artikkelen
Elevenes innsats redder liv på Papua Ny-Guinea

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
Idealisten Ragnhild

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
– En redning for funksjonsnedsatte barn

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
Avskåret etter tsunami og jordskjelv

Landsbyen Kulawi, som er gjemt i fjellene sør for Palu i Indonesia, fikk ingen internasjonal …

Les artikkelen
Hjelp og helsetjenester til flykninger

Hver dag krysser 20-30 mennesker fra Sør-Sudan grensen til Kenya og ønskes velkommen til et …

Les artikkelen
MAF bygger flyrstripe i Myanmar

I samarbeid med den burmesiske veldedighetsorganisasjonen Helse og Håp, har MAF startet arbeid i Lailenpi, …

Les artikkelen
Hilde Frafjord Johnson: Jeg elsker småfly

Hilde Frafjord Johnson om bistand, fred og fly Som 14-åring hadde Hilde Frafjord Johnson et …

Les artikkelen
Møter ungdommer ansikt til ansikt

I vår startet Hanne Hodne i en 20 prosent stilling i MAF, som prosjektleder for …

Les artikkelen
Jeg håper for en fremtid for barna mine

Foran et enkelt telt fra FN leker barna med den røde jorda. Mamma Edina sitter …

Les artikkelen
Rent vann til Liberia

«MAF i Liberia var og er helt avgjørende for vårt arbeid i landet». Dette uttaler …

Les artikkelen
Sør-Sudan trenger akutt hjelp

Sør-Sudan står overfor den mest alvorlige sultkatastrofen siden landet ble uavhengig. Ifølge UNICEF vil opptil …

Les artikkelen
Gir flybensin i gave

De første 90 jerrykannene med flybensin overleveres fra flygende rotarianere til flygende hjelpearbeidere. Og det …

Les artikkelen
En hardtarbeidende drømmer

Jeg er den første som flytter lenger vekk enn en time. Og lenger skal det …

Les artikkelen
Bushflyene frakter koronavaksiner

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
Bok: Reisen inn i dype landskap

Sammen med Willy Ludvigsen og hans brødre får vi en reise inn i Kongos dype …

Les artikkelen
Elektriske fly og bærekraftig luftfart. – Nærmere enn vi tror?

Visjonære ledere innen bærekraftig luftfart samles i morgen 10. mars til online-konferansen «Ecological and Electric …

Les artikkelen
Utfordrende fredsarbeid i Sør-Sudan

Verdens yngste stat har allerede en blodig historie. En halv million har mistet livet – …

Les artikkelen
Ny periode på Papua Ny-Guinea

Godt nytt år! Vi er takknemlige for MAF-familien. Sammen er vi et team som gjør …

Les artikkelen
Bushflyet reddet Joseph

Vipps til 77777

Les artikkelen
Bygger luftbro for voldsutsatte kvinner

BUKAVU, DR KONGO:Inne på det bevoktede Panzi-sykehuset lever håpet for hundrevis av kvinner utsatt for …

Les artikkelen
Fredskapere

I over 20 år har det vært konflikter mellom stammene Rendille og Borana av Marsabit …

Les artikkelen
MAF-pioneer Stuart King er død

Stuart King har sovnet inn i en alder av 98 år. Han var under andre …

Les artikkelen
Dr. Mukwege mottok koronautstyr

Nylig fikk Nobels fredsprisvinner Dr. Denis Mukwege svar på sin bønn om testutstyr for Covid-19 …

Les artikkelen
Viktig funksjon i en spesiell tid

Siden midten av mars har nedstengte samfunn, isolasjon og sosial distansering blitt den globale normen …

Les artikkelen
MAF-75-jubileumsside

Etter å ha sette Europa i flammer under 2.  verdenskrig fikk noen unge krigspiloter en …

Les artikkelen
Forandring tar tid

Intervju med Jan Ivar og Linda Andresen – MAFs utsendinger på  Papua Ny-Guinea – Hva …

Les artikkelen
Velkommen til årsmøte

Vi ønsker velkommen til årsmøte i MAF Norge fredag 22. april. Vi møtes for kaffe …

Les artikkelen
Øst-Timor, landet som gjenoppbygges

I et land som bærer preg av en lang og turbulent historie, er blant annet …

Les artikkelen
MAF-pilot mistet livet på Papua

Vi sørger over tapet av vår kollega og MAF-pilot, Joyce Lin.  Joyce forlot flyplassen Sentani, …

Les artikkelen
Søstrene i Moroto

En håndfull søstre har viet sine liv til å hjelpe sårbare kvinner i et av …

Les artikkelen
Korona: Slik jobber MAF Norge

Covid 19 har store konsekvenser, både nasjonalt og globalt. MAF følger situasjonen tett. (Siden oppdateres …

Les artikkelen
Imanyas reddende engler

– I vår kultur blir barn forsømt, men de er like verdifulle som alle andre, …

Les artikkelen
Luftens Robin Hood

Tekst: Willy Ludvigsen MAFs grunnleggere drømte om å bruke bombeflyene til noe bedre enn å …

Les artikkelen
Endelig nytt sjøfly i Bangladesh

«Flyet er her! Det er nesten surrealistisk å se det lande ved hangaren etter to …

Les artikkelen
Flyr for en bærekraftig fremtid

Ingen organisasjon eller mennesker kan makte å gjøre alt, men alle kan bidra med noe …

Les artikkelen

Mission Aviation Fellowship – MAF Norge
Postadresse: Mission Aviation Fellowship, Postboks 90, 0101 Oslo
Besøksadresse: Dronningens gate 25, 0154 Oslo

Gavekonto: 7058.63.60610 Organisasjonsnummer: 980421899

MAF Norge er godkjent av Innsamlingskontrollen

REISEN INN I DYPE LANDSKAP
– et sant drama fra Kongos jungel

Bestill gratis bok

MAF tar ditt
personvern
på alvor
MAF tar ditt personvern på alvor

Vi ønsker at du skal være trygg når du bruker hjemmesiden vår. Vi benytter cookies (informasjonskapsler) for å sikre at du får en best mulig brukeropplevelse og for å hente inn statistikk for å gjøre siden bedre. Trykk OK for å akseptere vår bruk av cookies, eller trykk «her» for å lese mer om personvern.