I samarbeid med den burmesiske veldedighetsorganisasjonen Helse og Håp, har MAF startet arbeid i Lailenpi, Myanmar. Syv måneder av året er det stor rasfare på grunn av mye nedbør, og det er nesten umulig å komme seg dit landeveien. Andy er ansvarlig for teamet som nå jobber med å bygge rullebanen.
– Hva kan du si om Lailenpi?
– Lailenpi ligger på en fjelltopp med svært bratte bakker på alle sider. Noen av bakkene er brattere enn 45 grader.
– Hvorfor ble det bestemt å bygge en flystripe akkurat der?
– Dette området har mye nedbør, og det er en utfordring å håndtere store vannmengder. Fjellryggen gjør rullebanen mindre utsatt for langvarige problemer, fordi stripen krysser små daler. I regntiden bærer disse dalene betydelig mengder vann som kommer under, eller rundt rullebanen. Det å plassere flystripen på fjellryggen forenkler konstruksjonen og fremtidig vedlikehold.
– Det ser ut til å innebære mye boring, hvorfor?
– Vi har utført geotekniske undersøkelser. Det innebærer boring av hull langs rullebanens midtlinje og i skråningene på alle sider av banen. Hensikten med boringen er å identifisere jordens og bergets egenskaper. Felt- og laboratorietester vil bli brukt av sivilingeniørene for alle beregninger i det videre arbeidet.
– Så nøyaktighet er avgjørende?
– En nøyaktig undersøkelse er avgjørende for utformingen av prosjektet, slik at plasseringen av rullebanen og alle tilhørende skråninger kan være riktig lokalisert. Dette vil føre til en nøyaktig estimering av mengden arbeid som kreves, som igjen fører til riktig budsjettering av tid og penger.
– Hvordan vil dere få ut utstyr til stedet slik at man kan begynne å bygge?
– Hovedgrunnen til at det er mulig å bygge denne rullebanen, er fordi det er en lokal byggherre som er basert i Lailenpi. MAF vil samarbeide med dette selskapet og bruke utstyr som allerede finnes. Det er behov for noe ekstrautstyr, men å utnytte utstyret som allerede er på stedet, er en stor fordel for prosjektet.
– Logistisk må det være en stor utfordring?
– Ja det er det. Fordi dette er to dagers kjøring fra en by, krever det mye forhåndsplanlegging og lagring av utstyr. Mer enn 1000 liter diesel vil bli brukt daglig, og alt vil bli levert med pickup-biler. Veiene til området er svært begrenset store deler av året. Dette betyr at når vi kommer i gang, må alt som skal fraktes med lastebil gjøres utenom regntiden.
– Lailenpi vil bli en av MAFs dyreste landingsbaner til dags dato. Hvorfor koster det så mye?
– Den ene årsaken til at det vil bli dyrt er lokaliseringen på et fjell. Samtidig er dette et utrolig vanskelig område av Myanmar. Vi anslår å måtte flytte 400 000 kubikkmeter jord for å kunne lage rullebanen. Med størrelsen på lastebilene som vi planlegger å bruke, blir det 40.000 lass, sier han og fortsetter:
– Den andre årsaken til at det er så dyrt er at vi må følge nasjonale standard for flyplassbygging bestemt av myndighetene i Myanmar. Disse standardene er sammenlignbare med små rullebaner i Europa. Andy avslutter med å fortelle at hvis alt går etter planen, vil flystripen på Lailenpi være i drift fra mai 2020.
— Menneskene som bor der fortjener å få kontakt med omverdenen – og alle de sosioøkonomiske, pedagogiske og helsemessige fordelene dette bringer med seg.