MAF bygger flyrstripe i Myanmar

Siste artikler

I samarbeid med den burmesiske veldedighetsorganisasjonen Helse og Håp, har MAF startet arbeid i Lailenpi, Myanmar. Syv måneder av året er det stor rasfare på grunn av mye nedbør, og det er nesten umulig å komme seg dit landeveien. Andy er ansvarlig for teamet som nå jobber med å bygge rullebanen.

– Hva kan du si om Lailenpi?

– Lailenpi ligger på en fjelltopp med svært bratte bakker på alle sider. Noen av bakkene er brattere enn 45 grader.

– Hvorfor ble det bestemt å bygge en flystripe akkurat der?

– Dette området har mye nedbør, og det er en utfordring å håndtere store vannmengder. Fjellryggen gjør rullebanen mindre utsatt for langvarige problemer, fordi stripen krysser små daler. I regntiden bærer disse dalene betydelig mengder vann som kommer under, eller rundt rullebanen. Det å plassere flystripen på fjellryggen forenkler konstruksjonen og fremtidig vedlikehold.

– Det ser ut til å innebære mye boring, hvorfor?

– Vi har utført geotekniske undersøkelser. Det innebærer boring av hull langs rullebanens midtlinje og i skråningene på alle sider av banen. Hensikten med boringen er å identifisere jordens og bergets egenskaper. Felt- og laboratorietester vil bli brukt av sivilingeniørene for alle beregninger i det videre arbeidet.

– Så nøyaktighet er avgjørende?

– En nøyaktig undersøkelse er avgjørende for utformingen av prosjektet, slik at plasseringen av rullebanen og alle tilhørende skråninger kan være riktig lokalisert. Dette vil føre til en nøyaktig estimering av mengden arbeid som kreves, som igjen fører til riktig budsjettering av tid og penger.

– Hvordan vil dere få ut utstyr til stedet slik at man kan begynne å bygge?

– Hovedgrunnen til at det er mulig å bygge denne rullebanen, er fordi det er en lokal byggherre som er basert i Lailenpi. MAF vil samarbeide med dette selskapet og bruke utstyr som allerede finnes. Det er behov for noe ekstrautstyr, men å utnytte utstyret som allerede er på stedet, er en stor fordel for prosjektet.

– Logistisk må det være en stor utfordring?

– Ja det er det. Fordi dette er to dagers kjøring fra en by, krever det mye forhåndsplanlegging og lagring av utstyr. Mer enn 1000 liter diesel vil bli brukt daglig, og alt vil bli levert med pickup-biler. Veiene til området er svært begrenset store deler av året. Dette betyr at når vi kommer i gang, må alt som skal fraktes med lastebil gjøres utenom regntiden.

– Lailenpi vil bli en av MAFs dyreste landingsbaner til dags dato. Hvorfor koster det så mye?

– Den ene årsaken til at det vil bli dyrt er lokaliseringen på et fjell. Samtidig er dette et utrolig vanskelig område av Myanmar. Vi anslår å måtte flytte 400 000 kubikkmeter jord for å kunne lage rullebanen. Med størrelsen på lastebilene som vi planlegger å bruke, blir det 40.000 lass, sier han og fortsetter:

Den andre årsaken til at det er så dyrt er at vi må følge nasjonale standard for flyplassbygging bestemt av myndighetene i Myanmar. Disse standardene er sammenlignbare med små rullebaner i Europa. Andy avslutter med å fortelle at hvis alt går etter planen, vil flystripen på Lailenpi være i drift fra mai 2020.

— Menneskene som bor der fortjener å få kontakt med omverdenen – og alle de sosioøkonomiske, pedagogiske og helsemessige fordelene dette bringer med seg.

Synes du dette er bra?
Del historien med dine venner

Siste artikler og historier
  • Alle
  • Ambulanse
  • Bistand
  • Helse
  • Historier
  • Leder
  • Misjon
  • Nødhjelp
  • Nytt fra felten
  • Nytt fra Norge
Alle
  • Alle
  • Ambulanse
  • Bistand
  • Helse
  • Historier
  • Leder
  • Misjon
  • Nødhjelp
  • Nytt fra felten
  • Nytt fra Norge
– Mitt navn er Justine

Det vakre, frodige og grønne landskapet i Kivu-provinsen i DR Kongo gir assosiasjoner til Edens …

Les artikkelen
En pilot og et bushfly

En pilot og et bushfly – en travel formiddag langs nordre flyrute i Sør-Sudan Pilot …

Les artikkelen
Fortelleren som gav stemmen sin til Afrika

Tomm Kristiansen er nylig pensjonert, men langt ifra arbeidsledig. I fjor ble han sytti og …

Les artikkelen
Ny fase i livet

Møt MAFs nye utsendinger Linda (47) og Jan Ivar (56) har til sammen åtte barn …

Les artikkelen
Ut i lyset

I Sør-Sudan er mange mennesker i sårbare situasjoner. Barn født med et handikap er ekstra …

Les artikkelen
I lufta for jorda

I studietida besøkte jeg en ungdomsklubb for å fortelle litt om fly og flygning. Til …

Les artikkelen
Skyhøy drøm for jentene

Utviklingsprogrammet GESS (Girls´ Education South Sudan) satser på utdanning for jenter, og MAF flyr organisasjonen …

Les artikkelen
Fyll tankene

Når vi tenker på tanker, kan tankene våre bli fylt av så mye. For det …

Les artikkelen
Isolasjonen brutt

Første landing på Junkaral Airstrip! En tysk gressklipper, en vindpølse, koniske markører, og utstyr for …

Les artikkelen
Kjærlighet til folket

Etter noen gripende dager i Nord-Uganda i MAFs f ly, og møte med flyktninger fra …

Les artikkelen
Nært samarbeid

Lokalsykehuset i Rumginae er tett knyttet til MAF i Papua Ny-Guinea. Sammen gir de en …

Les artikkelen
Flyentusiasten

Som guttunge hadde Ole Johan Beck en drøm om å bli flyver. I dag er …

Les artikkelen
Pilot til tjeneste

Eivind Lindtjørn har lang erfaring som misjonspilot for MAF, blant annet som utsending i Tanzania, Sør-Sudan, …

Les artikkelen
Et felleskap som vokser

Linda Andresen (50) har alltid hatt et stort hjerte for de minste, og har lang …

Les artikkelen
Ukjente helter

DR Kongo: En januarkveld i 2015 får den irske jordmoren Maud Kells en telefon derhun …

Les artikkelen
Utviklingsministeren: Den siste milen er avgjørende

Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein på vei til DR Kongo i 2019, sammen med MAF-pilot Eivind Lindtjørn. …

Les artikkelen
Å fly uten sikt

Koronapandemien har skapt dype kløfter som har forsterket ulikhetene i verden. Landskapet har endret seg …

Les artikkelen
Elevenes innsats redder liv på Papua Ny-Guinea

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
Idealisten Ragnhild

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
– En redning for funksjonsnedsatte barn

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
Avskåret etter tsunami og jordskjelv

Landsbyen Kulawi, som er gjemt i fjellene sør for Palu i Indonesia, fikk ingen internasjonal …

Les artikkelen
Hjelp og helsetjenester til flykninger

Hver dag krysser 20-30 mennesker fra Sør-Sudan grensen til Kenya og ønskes velkommen til et …

Les artikkelen
Hilde Frafjord Johnson: Jeg elsker småfly

Hilde Frafjord Johnson om bistand, fred og fly Som 14-åring hadde Hilde Frafjord Johnson et …

Les artikkelen
Møter ungdommer ansikt til ansikt

I vår startet Hanne Hodne i en 20 prosent stilling i MAF, som prosjektleder for …

Les artikkelen
Jeg håper for en fremtid for barna mine

Foran et enkelt telt fra FN leker barna med den røde jorda. Mamma Edina sitter …

Les artikkelen
Rent vann til Liberia

«MAF i Liberia var og er helt avgjørende for vårt arbeid i landet». Dette uttaler …

Les artikkelen
Sør-Sudan trenger akutt hjelp

Sør-Sudan står overfor den mest alvorlige sultkatastrofen siden landet ble uavhengig. Ifølge UNICEF vil opptil …

Les artikkelen
Gir flybensin i gave

De første 90 jerrykannene med flybensin overleveres fra flygende rotarianere til flygende hjelpearbeidere. Og det …

Les artikkelen
En hardtarbeidende drømmer

Jeg er den første som flytter lenger vekk enn en time. Og lenger skal det …

Les artikkelen
Bushflyene frakter koronavaksiner

Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.

Les artikkelen
Bok: Reisen inn i dype landskap

Sammen med Willy Ludvigsen og hans brødre får vi en reise inn i Kongos dype …

Les artikkelen
Elektriske fly og bærekraftig luftfart. – Nærmere enn vi tror?

Visjonære ledere innen bærekraftig luftfart samles i morgen 10. mars til online-konferansen «Ecological and Electric …

Les artikkelen
Utfordrende fredsarbeid i Sør-Sudan

Verdens yngste stat har allerede en blodig historie. En halv million har mistet livet – …

Les artikkelen
Ny periode på Papua Ny-Guinea

Godt nytt år! Vi er takknemlige for MAF-familien. Sammen er vi et team som gjør …

Les artikkelen
Bushflyet reddet Joseph

Vipps til 77777

Les artikkelen
Bygger luftbro for voldsutsatte kvinner

BUKAVU, DR KONGO:Inne på det bevoktede Panzi-sykehuset lever håpet for hundrevis av kvinner utsatt for …

Les artikkelen
Fredskapere

I over 20 år har det vært konflikter mellom stammene Rendille og Borana av Marsabit …

Les artikkelen
MAF-pioneer Stuart King er død

Stuart King har sovnet inn i en alder av 98 år. Han var under andre …

Les artikkelen
Dr. Mukwege mottok koronautstyr

Nylig fikk Nobels fredsprisvinner Dr. Denis Mukwege svar på sin bønn om testutstyr for Covid-19 …

Les artikkelen
Viktig funksjon i en spesiell tid

Siden midten av mars har nedstengte samfunn, isolasjon og sosial distansering blitt den globale normen …

Les artikkelen
MAF-75-jubileumsside

Etter å ha sette Europa i flammer under 2.  verdenskrig fikk noen unge krigspiloter en …

Les artikkelen
Forandring tar tid

Intervju med Jan Ivar og Linda Andresen – MAFs utsendinger på  Papua Ny-Guinea – Hva …

Les artikkelen
Øst-Timor, landet som gjenoppbygges

I et land som bærer preg av en lang og turbulent historie, er blant annet …

Les artikkelen
MAF-pilot mistet livet på Papua

Vi sørger over tapet av vår kollega og MAF-pilot, Joyce Lin.  Joyce forlot flyplassen Sentani, …

Les artikkelen
Søstrene i Moroto

En håndfull søstre har viet sine liv til å hjelpe sårbare kvinner i et av …

Les artikkelen
Korona: Slik jobber MAF Norge

Covid 19 har store konsekvenser, både nasjonalt og globalt. MAF følger situasjonen tett. (Siden oppdateres …

Les artikkelen
Imanyas reddende engler

– I vår kultur blir barn forsømt, men de er like verdifulle som alle andre, …

Les artikkelen
Luftens Robin Hood

Tekst: Willy Ludvigsen MAFs grunnleggere drømte om å bruke bombeflyene til noe bedre enn å …

Les artikkelen
Endelig nytt sjøfly i Bangladesh

«Flyet er her! Det er nesten surrealistisk å se det lande ved hangaren etter to …

Les artikkelen
Flyr for en bærekraftig fremtid

Ingen organisasjon eller mennesker kan makte å gjøre alt, men alle kan bidra med noe …

Les artikkelen

Mission Aviation Fellowship – MAF Norge
Postadresse: Mission Aviation Fellowship, Postboks 90, 0101 Oslo
Besøksadresse: Dronningens gate 25, 0154 Oslo

Gavekonto: 7058.63.60610 Organisasjonsnummer: 980421899

MAF Norge er godkjent av Innsamlingskontrollen

REISEN INN I DYPE LANDSKAP
– et sant drama fra Kongos jungel

Bestill gratis bok

MAF tar ditt
personvern
på alvor
MAF tar ditt personvern på alvor

Vi ønsker at du skal være trygg når du bruker hjemmesiden vår. Vi benytter cookies (informasjonskapsler) for å sikre at du får en best mulig brukeropplevelse og for å hente inn statistikk for å gjøre siden bedre. Trykk OK for å akseptere vår bruk av cookies, eller trykk «her» for å lese mer om personvern.