Utviklingsprogrammet GESS (Girls´ Education South Sudan) satser på utdanning for jenter, og MAF flyr organisasjonen som utfører prosjektet. Vi har møtt den lokale prosjektlederen og noen av elevene på en av skolene.
Maridi er en stor landsby en times flytur vest for Juba, Sør-Sudans hovedstad. Sammenlignet med Juba er alt i Maridi grønt og frodig, bortsett fra det oransje støvet på veiene som går gjennom åkre fulle av sorghum, sukkerrør og bugnende frukttrær.
Oliver Eluzai henter meg på motorsykkelen sin og kjører oss til skolen. Små uniformskledde barn haster avsted langs veikanten, bærende på små trestoler og med bøkene sine samlet i en snor. Oliver er fylkeskontakt for GESS i Maridi. Han er en ydmyk og forsiktig mann med ansvar for å implentere økonomiske, kulturelle og kvalitetsmessige oppgaver som kan bekjempe hindringer for jenters utdanning. Olivers jobb har vært å sikre at de 56 skolene i fylket kommer med i programmet til GESS, og det er til en av disse skolene han har kjørt meg i dag.
Når vi ankommer Maridi grunnskole og Butala videregående skole blir vi ønsket velkommen av rektor Joseph Mabuk. Han inviterer oss med inn i skolegården der enorme mangotrær gir plassen en ærverdig stemning. Mer utdanning til jenter
I 2017 hadde de to skolene 819 elever. For få år siden var det ca. 600. Grunnen til økningen er GESS, en 6-årig satsing med mål om å øke utdannelsen til en hel generasjon sør-sudanske jenter. Mange lærere er lavt utdannet og har dårlig støtte fra lokalsamfunnet. For å endre dette har Oliver og hans kollegaer i de andre ni fylkene i Maridi, etablert opplæring for skoleledere om hvordan lage utviklingsplaner og budsjetter, og søke GESS-midler.
Plass til alle
Butala vgs ble bygget i 1963. Elevene stuer seg sammen i de enorme klasserommene. Enten ble ikke klasserommene godt nok utstyrt til å begynne med, eller så har termitter omgjort møblene til støv for lenge siden. De få pultene er nylig anskaffet med penger fra GESS.
Utdannede kvinner skaper fred
Selvsagt nyter både gutter og jenter godt av veldrevne skoler og høyere kvalitet på utdanningen, men potensialet ved å utdanne jenter er noe Oliver brenner spesielt for.
– Utdanning av jenter kan endre ting til det bedre i Sør-Sudan hevder han, og poengterer hvorfor han ønsker å se flere jenter på skolen.
– Kvinner har mer omsorg enn menn. De er gode forhandlere og problemløsere, der menn ofte krisemaksimerer problemer og til og med starter krig. Slik jeg ser det har det større nytte å utdanne kvinner enn menn, sier Oliver.
Å kjøpe seg ut av kjønnsspesifikke barrièrer Tvangsekteskap og tidlige graviditeter er de største hindringene for at jenter kan ta utdanning. Familien har kanskje ikke råd til å betale for datterens utdanning, og jentas medgift er viktigere. En annen utfordring er menstruasjonen. Under menstruasjonen må hun være hjemme, fordi hun ikke har råd til sanitærutstyr.
En nøkkelsak i GESS-programmet er å gi økonomisk støtte til jenter som går på skolen. Alle jenter i 5. – 8. klasse på grunnskolen og i 1. – 4. på videregående skole mottar støtte så snart det er bekreftet at hun har plass og jevnlig går på skolen. De får penger utbetalt direkte til seg. Bare i Maridi har 2.408 jenter mottatt pengestøtte i 2017. Disse pengene er med på å bekjempe fattigdom både i familiene og samfunnet, men hovedformålet er å gi jentene mulighet til å kjøpe det de trenger for å gå på skolen. Chandia Gloria, fra GESS’ samarbeidspartner Charlie Goldsmith Associates, er på feltjobb.
– Selv om det er farlig å reise på veiene i deler av Sør-Sudan må vi inn til områdene for å se hvordan tilskuddene og kontantene kommer mottakerne til nytte.
Heldigvis kan vi fly til mange av lokalsamfunnene vi opererer i, men flyvning i seg selv får en ikke til å føle seg trygg, sier hun og legger til:
– Selv foretrekker jeg å fly med MAF, fordi jeg vet de tar passasjerenes sikkerhet på alvor. Farløse jenter med høye håp Vi møter to av jentene på skolen. Etter å ha mistet flere års skolegang, går 17-årige Angelina nå siste året på grunnskolen. Med pengene fra GESS har hun betalt skolepenger, kjøpt uniform, et par lange hvite sokker, skolebøker og såpe. Hun håper en dag å bli regnskapsfører.
Elleve år gamle Sekina Francis går nest siste år på grunnskolen.
– Å utdanne kvinner er viktig! Kvinner bør kunne ha samme type jobber som menn og være med i regjeringen, mener Sekina. Selv om hun liker samfunnsfag ønsker hun likevel ikke å gå inn i politikken.
– Jeg vil heller bli pilot fordi det er ikke vanlig for jenter, sier modige Sekina.