Tsjad – en åpen dør
- Eivind Lindtjørn
- Eivnind LIndtjørn
Siste artikler
Tsjad er den største innlandsstaten i Afrika, og verdens tredje fattigste land. Over halvparten har aldri hørt evangeliet. Døren står vidåpen for misjonsarbeid. På mine flyreiser har jeg møtt mange som tjenestegjør på ulike måter.
Tekst og foto: Eivind Lindtjørn
Da jeg i februar 2023 ble spurt av MAF om jeg kunne komme til Tsjad for å midlertidig hjelpe til med flygninger som erstatningspilot, var det enklere å søke om et ettårig misjonærvisum enn et business-visum. Det finnes ingen begrensninger på misjonsarbeid, og misjonærer arbeider over hele det langstrakte landet. Behovet for MAF i Tsjad er enormt. Uten MAF måtte mange misjonærer ha avsluttet arbeidet og forlatt landet. Avstandene er enorme, veiene elendige og farlige, og befolkningen har stort behov for hjelp, både fysisk og åndelig. Men det er likevel et land og et folk som er lett å bli glad i.
MAF har to fly og to piloter i Tsjad, og flere stillinger er ubesatte. Behovet er stort, og programmet mangler alltid personell og ressurser. Det er stekende varmt i et land med så mye ørken. I tillegg preges landet av politisk uro med rebellgeriljaer som jevnlig forsøker å kaste det styrende regimet. Derfor er soldater og militært utstyr en del av hverdagen for folk i Tsjad. Franskmennene er tungt til stede for å hjelpe myndighetene i kampen mot rebellene. Sikkerhetssituasjonen varierer, og MAF har i noen tilfeller måttet evakuere landet.
En tirsdag morgen tikker det inn en e-post fra Josh Meyer, som er misjonær i Abeche, øst ved grensen til Sudan og Darfur. Han jobber blant Maba-folket, og de skal nå få besøk av en øyelege fra USA. Men på grunn av problemer med reisedokumentene, må Josh i all hast reise til N’Djamena for å hjelpe øyelegen. Josh snakker flytende fransk, arabisk og maba. «Kan dere hente meg i dag?» spør Josh. Det tar rundt tre timer å fly fra basen i N’Djamena til Abeche, og siste avgangstid for å nå tilbake med trygg margin til solnedgang er klokken ti om formiddagen. Klokken halv åtte om morgenen gjør jeg klar flyet og svarer Josh at vi kan hente ham.
Dagen før hadde en annen misjonær, Sarah Schultz, ringt og spurt om vi hadde et ledig sete til i Abeche en av de nærmeste dagene. Sarah er kirurg og jobber blant Maba-folket der. Halvannen time senere er Sarah om bord, og vi takser ut med kurs mot Abeche. Flyturen gjør at hun slipper å sitte 14 timer på buss i dag. Idet jeg er ferdig med avgangssjekkene, tar to franske Mirage-jagerfly av. De flyr daglig nordover i Sahara for å hjelpe myndighetene i kamp mot rebeller som prøver å ta kontroll i landet. Etter at de to jagerflyene har tatt av, blir jeg klarert for avgang.
Vi lander trygt på flystripen i Abeche, hvor jeg sier farvel til Sarah. Samtidig møter jeg misjonær Josh Meyer og hans to gutter som står og venter på meg. Etter å ha fylt drivstoff, tar vi av mot N’Djamena igjen. På grunn av harmattan-vinden (ørkenvind), er luften full av støv. Selv om den reduserte sikten kan være krevende, blir det roligere luft, siden bakken får mindre solstråling, og dermed skaper mindre turbulens. Når vi lander i N’Djamena etter tre timer, sier en av guttene: «Dette er den mest behagelige flyturen jeg noen gang har hatt!»
Neste morgen gjør jeg flyet klart igjen. Denne dagen går turen til Kamerun for å hente en tysk misjonær som bor i Maroua. MAF flyr forholdsvis regelmessig til Kamerun, siden bil ikke er noe alternativ fordi du trenger politieskorte grunnet trusselen fra terrorgruppen Boko Haram. Vel fremme sitter passasjeren og venter på meg, og snart er vi på vingene tilbake til Tsjad igjen. Når vi nærmer oss N’Djamena, har harmattan-vinden redusert sikten til et par kilometer. Vinden rammer hele Sahel-beltet og Sudan-savannen som strekker seg fra Etiopia til Atlanterhavet i vest. Jeg følger instrument-innflyvningsprosedyren, og vi lander trygt, og passasjeren min rekker ruteflyet med god margin.
— Jeg flyttet hit som enslig misjonær i 1989.
Det var allerede en liten flystripe i denne lands-
byen, så jeg bestemte meg for å bosette meg her i Tchaguine blant Kwong-folket, hvor jeg bygde dette huset, forteller Mark meg idet vi går fra flystripen og de 200 meterne opp til huset.
– Jeg bodde her flere år alene, men i 1995 møtte jeg Diane i baksetet på ett av MAFs Cessna 206-fly. Få år senere giftet vi oss, og vi har nå bodd her i over 25 år.
Mark og Diane oversetter Bibelen til Kwong-språket, og etter 25 år er de snart ferdig med Det nye testamentet. Dette er et møysommelig arbeid.
– Uten MAF kunne vi ikke bodd her. Vi er helt avhengige av flyet for å komme oss ut når vi trenger det, ikke minst i tilfelle nødsituasjoner oppstår.
Etter en liten pause og litt å drikke i huset hos Mark og Diane, setter vi oss i flyet igjen og tar av.
På vei ned til Tchaguine lander jeg i den lille landsbyen Bere for å plukke opp Andrea. Hun har fått en infeksjon i det ene benet og har vært på intravenøs antibiotika noen dager. I tilfelle infeksjonen ikke gir seg, er det bedre hjelp i N’Djamena enn i den lille landsbyen hun bor.
Andrea er også bibeloversetter, men oversetter til et språk som heter Soumray. Tsjad har over 140 etniske folkegrupper, og 120 språk. Mange av disse folkegruppene har ikke skriftspråk, så oversetterne må først utvikle skriftspråket, før de kan sette i gang med det møysommelige oversettelses-
arbeidet. Det tar mange tiår, og er en livsoppgave.
Helt i nord, 160 km sør for Libyagrensen, i hjertet av Sahara, ligger en bortgjemt plass som heter Bardai. Her er det en reléstasjon (flyradio) som regelmessig trenger tilsyn, og luftfartsmyndighetene bruker MAF for å komme seg dit. Ettersom det ikke er drivstoff i Bardai, må vi først fly via Faya for å etterfylle. I løpet av den tre timer lange turen til Faya forandres gradvis landskapet under meg fra frodig sudanesisk savanne til Sahel-stepper, og så den siste timen til ren ørken.
MAF er det eneste selskapet som regelmessig flyr til Bardai. Vi betjener misjonærene som driver helsearbeid her, og myndighetene som vedlikeholder flyradiostasjonen. Stasjonen ligger 500 meter fra flystripen
og det er ingen bil i nærheten.
Vi bærer lasten for hånd, og etter halvannen time har vi fraktet 400 kilo over til radiomasten. Jeg parkerer flyet for natten og setter opp det lille myggnettet under vingen.
Det finnes ingen plass på jord stillere enn Sahara. Ikke en lyd. Ikke så mye som en siriss kan høres. Fullstendig stillhet. Her er det ikke noe mobilnett, så jeg er fullstendig fri fra nyheter, e-post og andre
Siste artikler og historier
- Alle
- Ambulanse
- Bistand
- Helse
- Historier
- Leder
- Misjon
- Nødhjelp
- Nytt fra felten
- Nytt fra Norge
- Ukategorisert
- Alle
- Ambulanse
- Bistand
- Helse
- Historier
- Leder
- Misjon
- Nødhjelp
- Nytt fra felten
- Nytt fra Norge
- Ukategorisert
BESØK AV DR. MUKWEGE PÅ MAF-KONTORET I OSLO
BESØK AV DR. MUKWEGE PÅ MAF-KONTORET I OSLO Dr. Denis Mukwege ble i 2018 ble …
Årsmøte i MAF + Fly-inn
Årsmøte + Fly-inn Velkommen til årsmøte i MAF Når: 8. juni klokken 17.00Hvor: Hamar flyplass Fly-in …
En (melke) dråpe i havet
Stanken river i nesen og støyen er øredøvende. Engasjerte barn trenger inn på meg fra …
Ny flystripe gir avsidesliggende Sikoi utdanning og helsetjenester
Ny flystripe gir avsidesliggende Sikoi utdanning og helsetjenester Overveldet av spenning jublet og danset befolkningen, …
Elise og Sander leder MAFs ungdomssatsing
Elise og Sander leder MAFs ungdomssatsing -Hvordan endte dere opp her i MAF? Sander: – …
«Senisim pasim» stopper dødelig vold
Senisim Pasin – stopper dødelig voldspiral – Livet er noen ganger enormt urettferdig», sier …
Maria Solheim: Kjærlighet i luften
Madagaskar! Helt siden jeg var barn har jeg tenkt at det har vært noe tiltrekkende …
Stort behov for hjelp til flyktninger
Mandag 17. juli lettet et MAF-fly fra Juba internasjonale lufthavn i Sør-Sudan med ett tonn …
Leder: Verden er et vakkert sted (for noen)
Det er lett å glemme at verden er fenomenalt skapt i sin mangfoldighet og rikdom …
«Fly-inn» på Starmoen går ut i år
Kjære alle sammen! Av ulike grunner blir det dessverre ikke arrangert «fly-inn» på Starmoen i …
Flyktningkrise i Sør-Sudan! MAF flyr inn hjelp nå
MAF intensiverer nå innsatsen for å hjelpe i den humanitære krisen, og støtte organisasjonene som …
Pelua skaper muligheter for sitt folk
Som barn fikk masai-gutten Pelua ikke muligheten til å begynne på skolen, han ble i …
Legene som ser sin neste
Fem år gamle Salma dunket på den rare metallsylinderen hun tilfeldigvis oppdaget da hun …
Malaria tok Destin til slutt
På isolerte steder her i DR Kongo kjemper hvert tredje barn under fem år mot …
– Et livsviktig samarbeid
Foruten styreleder Rebecca Hansen og MAF-ansatte, var den norsk-kongolesiske artisten Mogishu tilstede, samt Trine Rein …
Hewa-folkets forvandling
Blant den isolerte Hewa-stammen på Papua Ny-Guinea var mord og heksejakt en del av arven …
Takk for tilliten
En klynge med fargerike mennesker står og speider mot himmelen. Den vanlige surringen av stemmer …
MAF-pilot Ryan Koher midlertidig løslatt
Siste nytt om saken (18.03.2023) Vi er svært glade for å meddele at MAF-pilot Ryan …
Jordmoren, misjonæren og «altmuligkvinnen»
Det vekket opplevelser og minner for misjonær og mangeårig styremedlem i MAF, Norun Sjøli (80), …
En hyllest til de små
Kjøpesentrene har i lang tid fortalt oss at julen står for døren. Og midt i …
MAF-pionérene: Stuart King (1922-2020)
Da Stuart King og Jack Hemmings styrtet i en fjellside i Burundi på sin aller …
Misjonspiloten
Eivind Lindtjørn har en motor som brenner for å se syke og isolerte mennesker bli …
Å leve for noe større
Forfatteren Mark Twain har mange gode utsagn, ett av dem lyder slik: «De to viktigste …
Omsorgspakker til ambulanse-pasienter
Siden 2007 har MAF i Øst-Timor gjennomført 2969 livreddende ambulanseflyvninger fra distriktene og inn til …
Flyhjelp til tørke-rammede i Sør-sudan
Tidligere i sommer fløy MAF forsyninger til landsbyen Daga Post som ligger i delstaten Øvre …
«Mission complete» i Bangladesh
Siden 1997 har MAF sørget for at helsearbeidere, medisinske forsyninger, organisasjoner og kirker har kunnet …
Kjærlighetens gode kraft
Siden tidenes morgen har mennesker misbrukt makt, og mennesket selv ble guden man tjente. Det …
Ett år på Papua Ny-Guinea
Familien Edsmyr er pappa David, mamma Annelie og barna Timnah (13 år), Noel (11 år), …
Lyser opp fremtiden i Lotimor
Landsbyen Lotimor ligger bortgjemt mellom åsene i et tørt slettelandskap på den sørøstlige grensen til …
En plastbit mot skammen
Motoren summer villig idet C208 Caravanen begynner nedstigningen fra 10 500 fot. I øst ser …
Nå flyet lander, stiger håpet
Som seksåring la mamma meg til sengs i Kongo, mens knattring fra maskingevær lød i …
Tennet-folket fikk bibel og flystripe i påskegave
Det isolerte fjellområdet Arilo i Sør-Sudan er hjemmet til Tennet, en liten folkegruppe som teller …
Ser seg ikke tilbake
Det siste året har Dave fløyet tusen interne flyktninger i Mosambik ut av IS-okkupert område …
Et hardt prøvet folk
Fjoråret ble en «perfekt storm» av jordskjelv, tropisk syklon, presidentmord og gjengkriminalitet i et av …
Haiti og drømmen om frihet
Det er ikke bare naturkatastrofer som er årsaken til at Haiti er fattig. Nasjonen …
Velkommen til årsmøte
Vi ønsker velkommen til årsmøte i MAF Norge fredag 22. april. Vi møtes for kaffe …
Tror kunnskap kan flytte fjell
Ryan Boyette og hans team med lærere fra organisasjonen To Move Mountains er på vei …
FLY-IN på Vermundsjøen 6. mars
En del av MAF-familien i Norge samles til FLY-IN på Vermundsjøen 6. mars. Gudstjenesten blir …
– Mitt navn er Justine
Det vakre, frodige og grønne landskapet i Kivu-provinsen i DR Kongo gir assosiasjoner til Edens …
En pilot og et bushfly
En pilot og et bushfly – en travel formiddag langs nordre flyrute i Sør-Sudan Pilot …
Fortelleren som gav stemmen sin til Afrika
Tomm Kristiansen er nylig pensjonert, men langt ifra arbeidsledig. I fjor ble han sytti og …
Ny fase i livet
Møt MAFs nye utsendinger Linda (47) og Jan Ivar (56) har til sammen åtte barn …
Ut i lyset
I Sør-Sudan er mange mennesker i sårbare situasjoner. Barn født med et handikap er ekstra …
I lufta for jorda
I studietida besøkte jeg en ungdomsklubb for å fortelle litt om fly og flygning. Til …
Skyhøy drøm for jentene
Utviklingsprogrammet GESS (Girls´ Education South Sudan) satser på utdanning for jenter, og MAF flyr organisasjonen …
Isolasjonen brutt
Første landing på Junkaral Airstrip! En tysk gressklipper, en vindpølse, koniske markører, og utstyr for …
Kjærlighet til folket
Etter noen gripende dager i Nord-Uganda i MAFs f ly, og møte med flyktninger fra …
Nært samarbeid
Lokalsykehuset i Rumginae er tett knyttet til MAF i Papua Ny-Guinea. Sammen gir de en …
Pilot til tjeneste
Eivind Lindtjørn har lang erfaring som misjonspilot for MAF, blant annet som utsending i Tanzania, Sør-Sudan, …
Et felleskap som vokser
Linda Andresen (50) har alltid hatt et stort hjerte for de minste, og har lang …
Ukjente helter
DR Kongo: En januarkveld i 2015 får den irske jordmoren Maud Kells en telefon derhun …
Utviklingsministeren: Den siste milen er avgjørende
Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein på vei til DR Kongo i 2019, sammen med MAF-pilot Eivind Lindtjørn. …
Å fly uten sikt
Koronapandemien har skapt dype kløfter som har forsterket ulikhetene i verden. Landskapet har endret seg …
Elevenes innsats redder liv på Papua Ny-Guinea
Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.
Idealisten Ragnhild
Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.
– En redning for funksjonsnedsatte barn
Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.
Avskåret etter tsunami og jordskjelv
Landsbyen Kulawi, som er gjemt i fjellene sør for Palu i Indonesia, fikk ingen internasjonal …
Hjelp og helsetjenester til flykninger
Hver dag krysser 20-30 mennesker fra Sør-Sudan grensen til Kenya og ønskes velkommen til et …
MAF bygger flyrstripe i Myanmar
I samarbeid med den burmesiske veldedighetsorganisasjonen Helse og Håp, har MAF startet arbeid i Lailenpi, …
Hilde Frafjord Johnson: Jeg elsker småfly
Hilde Frafjord Johnson om bistand, fred og fly Som 14-åring hadde Hilde Frafjord Johnson et …
Møter ungdommer ansikt til ansikt
I vår startet Hanne Hodne i en 20 prosent stilling i MAF, som prosjektleder for …
Jeg håper for en fremtid for barna mine
Foran et enkelt telt fra FN leker barna med den røde jorda. Mamma Edina sitter …
Rent vann til Liberia
«MAF i Liberia var og er helt avgjørende for vårt arbeid i landet». Dette uttaler …
Sør-Sudan trenger akutt hjelp
Sør-Sudan står overfor den mest alvorlige sultkatastrofen siden landet ble uavhengig. Ifølge UNICEF vil opptil …
Gir flybensin i gave
De første 90 jerrykannene med flybensin overleveres fra flygende rotarianere til flygende hjelpearbeidere. Og det …
En hardtarbeidende drømmer
Jeg er den første som flytter lenger vekk enn en time. Og lenger skal det …
Bushflyene frakter koronavaksiner
Covax-programmet rulles nå ut i en rekke utviklingsland, og MAF sine bushfly har så langt bidratt til å frakte vaksiner og helsepersonell i Indonesia, Lesotho og Uganda.
Elektriske fly og bærekraftig luftfart. – Nærmere enn vi tror?
Visjonære ledere innen bærekraftig luftfart samles i morgen 10. mars til online-konferansen «Ecological and Electric …
Utfordrende fredsarbeid i Sør-Sudan
Verdens yngste stat har allerede en blodig historie. En halv million har mistet livet – …
Ny periode på Papua Ny-Guinea
Godt nytt år! Vi er takknemlige for MAF-familien. Sammen er vi et team som gjør …
Bygger luftbro for voldsutsatte kvinner
BUKAVU, DR KONGO:Inne på det bevoktede Panzi-sykehuset lever håpet for hundrevis av kvinner utsatt for …
Fredskapere
I over 20 år har det vært konflikter mellom stammene Rendille og Borana av Marsabit …
MAF-pioneer Stuart King er død
Stuart King har sovnet inn i en alder av 98 år. Han var under andre …
Dr. Mukwege mottok koronautstyr
Nylig fikk Nobels fredsprisvinner Dr. Denis Mukwege svar på sin bønn om testutstyr for Covid-19 …
Viktig funksjon i en spesiell tid
Siden midten av mars har nedstengte samfunn, isolasjon og sosial distansering blitt den globale normen …
MAF-75-jubileumsside
Etter å ha sette Europa i flammer under 2. verdenskrig fikk noen unge krigspiloter en …
Forandring tar tid
Intervju med Jan Ivar og Linda Andresen – MAFs utsendinger på Papua Ny-Guinea – Hva …
Velkommen til årsmøte
Vi ønsker velkommen til årsmøte i MAF Norge fredag 22. april. Vi møtes for kaffe …
Øst-Timor, landet som gjenoppbygges
I et land som bærer preg av en lang og turbulent historie, er blant annet …
MAF-pilot mistet livet på Papua
Vi sørger over tapet av vår kollega og MAF-pilot, Joyce Lin. Joyce forlot flyplassen Sentani, …
Søstrene i Moroto
En håndfull søstre har viet sine liv til å hjelpe sårbare kvinner i et av …
Korona: Slik jobber MAF Norge
Covid 19 har store konsekvenser, både nasjonalt og globalt. MAF følger situasjonen tett. (Siden oppdateres …
Imanyas reddende engler
– I vår kultur blir barn forsømt, men de er like verdifulle som alle andre, …
Luftens Robin Hood
Tekst: Willy Ludvigsen MAFs grunnleggere drømte om å bruke bombeflyene til noe bedre enn å …
Endelig nytt sjøfly i Bangladesh
«Flyet er her! Det er nesten surrealistisk å se det lande ved hangaren etter to …
Flyr for en bærekraftig fremtid
Ingen organisasjon eller mennesker kan makte å gjøre alt, men alle kan bidra med noe …