Historien til

Mission Aviation Fellowship

Fly har spredd så mye død og ødeleggelse under krigen. Hvorfor kan de ikke brukes til å gi liv og håp i fredstid?

Start video

Denne tanken fikk flere unge kristne piloter mot slutten av andre verdenskrig. Utrolig nok var det piloter både i Storbritannia, USA, Australia og Sør-Afrika som alle fikk denne samme tanken uten å kjenne til hverandre.

MAFs historie er historien om mennesker som har et ukuelig pågangsmot, en vilje til å ofre mye, og et stort hjerte for å hjelpe andre. I begynnelsen vokste det fram tre grupper som startet med flyvninger, en i USA, en i Storbritannia, og en i Australia.

Alle disse tre gruppene hadde problemer i oppstarten, og alle mistet tidlig et av flyene sine. Men mange erfaringer ble gjort, og ut av dette vokste det en organisasjon som nå heter «Mission Aviation Fellowship».

Mission Aviation Fellowship
i England

Murray Kendon fra New Zealand var pilot i RAF, det britiske flyvåpenet, under krigen. I 1944 tok han det første initiativet, og sammen med Stuart King, Jack Hemmings og Tom Banham startet de MAF i Storbritannia i 1944. Til venstre ser vi et bilde hvor tre av disse fire tidlige pionérer inspiserer MAFs første fly; en to-motors «Miles Gemini».

Stuart King var en av de unge krigspilotene i Storbritannia som var med å starte MAF i Storbritannia.

I 1947 kjøpte MAF i Storbritannia et to-motors «Miles Gemini», og i januar 1948 fløy de til Afrika på en ni måneders lang undersøkelse. Denne endte dramatisk, da flyet krasjet. Men pågangsmotet var stort, og året etter hadde de kjøpt et nytt fly «De Havilland Rapide», og i 1951 begynte MAF med regelmessige flyvninger i Sudan.

Fra venstre: Jack Hemmings, Murray Kendon, Stuart King, Ken Elli.

Stuart King i ”Miles Gemini”-flyet i 1947

Mission Aviation Fellowship
i USA

Et bilde av Nate Saint og en Huaorani-mann

I 1943 begynner tre amerikanske krigspiloter å samles til bønn, bibellesning og samtaler om misjonsflyvning. Ut av dette blir så «Christian Airmen’s Missionary Fellowship» (CAMF) startet, men får senere navnet «Mission Aviation Fellowship».

Det første flyet blir kjøpt i 1946, et rødt «Waco»-fly, og Betty Greene flyr den første flyturen. Hun flyr da to bibeloversettere til et avsidesliggende sted i Mexico. I 1948 flyr Nate Saint og Jim Truxton til Ecuador og begynner flyvninger der.

Nate Saint (1923-1956) var en av de tidlige amerikanske pilotene, og hans historie er kjent verden over. Nate Saint og fire andre misjonærer ble drept 8.januar 1956, etter å ha fått kontakt med Huaorani-folket. Det er laget flere filmer og bøker om ham, og i 2009 ble en bit av flyet hans tatt med på en romferd med romskipet Discovery.


Mission Aviation Fellowship
i Australia

Edwin «Harry» Hartwig var en av grunnleggerne bak MAF Australia, som ble stiftet i 1947. De kjøpte et de Havilland «Tiger Moth»-fly i 1949, og gjorde undersøkelser både i Nord-Australia og Papua Ny-Guinea.

I april 1951 startet Hartwig flyvninger på Papua Ny-Guinea med sitt en-motors «Auster Autocar». Men allerede fire måneder senere, 6. August 1951, styrtet Hartwig med flyet sitt og døde. Etter år med bønn og planlegging, og så etter bare fire måneders drift, ble flyoperasjonen nedlagt.

Harry Hartwig foran sin originale Auster

Tross motgangen  gav imidlertid ikke MAF opp. Et år senere var flyvningene i gang igjen, og MAF har siden det fortsatt med å møte fysiske og åndelig behov avsidesliggende lokalsamfunn på Papua Ny-Guinea har. Se video fra MAFs flyvninger på Papua Ny-Guinea.

Mission Aviation Fellowship
i Norge

Piloten Jan Ivar Andresen, presten Thomas Midtsund og tidligere generalsekretær i Strømmestiftelsen, Arne Nordahl, var initiativtagerne til dannelsen av MAF Norge. Før MAF Norge ble dannet, var Gudmund Vindskei i NLM kontaktperson i Norge for MAF UK.

Etter oppstarten hadde MAF en periode kontor i Norsk Luthersk Misjonssambands lokaler med Aleksander Wasland som kontorleder. Margaret Mella ble den første ansatte i MAF Norge.

Helt på slutten av 1990 ble ekteparet Gunn og Fred Karlsen med i MAF. Gunn etterfulgte Margaret og jobbet som ulønnet kontormedarbeider i 10 år.

Fred ble med i styret og har siden den gang vært styremedlem, nestleder i styret, styreleder og ulønnet daglig leder. Ekteparet Karlsen har gjort en uvurderlig frivillig innsats i oppbyggingen av MAF Norge. I oktober i 2008 ble Martin Aarflot ansatt som innsamlingsleder på fulltid. Martin Aarflot kom fra Misjon Uten Grenser der han hadde jobbet som administrasjonsleder og assisterende organisasjonsleder siden 2002.

Januar 2010 var MAF Norge aktive i innsamlingsarbeidet etter jordskjelvkatastrofen på Haiti. MAF hadde allerede flyoperasjon på Haiti, og var et viktig middel i den første kaotiske tilstanden som rådde.

MAF-pilot Jan Ivar Andressen

Arne Nordahl

Thomas Midtsund
Norges (uoffisielle) flyprest

Gunn og Fred Karlsen

MAFs tidlige historie er altså en historie om mennesker, som med livet som innsats, har hatt et indre driv etter å bruke de evner de har lært i krigstid, til nytte for sine medmennesker som lever i øde og isolerte områder. Selv om de møtte motgang, gav de ikke opp. Fra små forhold og vanskelig start, så har MAF vokst til å bli en stor veldrevet organisasjon med mange fly og operasjoner i de aller fleste av landene i det globale sør.

Start video

Mission Aviation Fellowship – MAF Norge
Postadresse: Mission Aviation Fellowship, Postboks 90, 0101 Oslo
Besøksadresse: St. Olavs gate 28, 0166 Oslo

MAF bruker følgende bankkonti: Gavekonto (hoved): 7058.63.60610.
Håpets Vinger og månedsbrev: 1503.24.46504. Brev til nye givere: 1503.25.33334

MAF bruker følgende Vippsnumre 77777 (hoved), 2424 og 2474. 

Organisasjonsnummer: 980421899

MAF behandler alle opplysninger om våre givere strengt konfidensielt. Behandlingen skjer i henhold til Personopplysningsloven. Les mer her

MAF Norge er godkjent av Innsamlingskontrollen

REISEN INN I DYPE LANDSKAP
– et sant drama fra Kongos jungel

Bestill gratis bok

MAF tar ditt
personvern
på alvor
MAF tar ditt personvern på alvor

Vi ønsker at du skal være trygg når du bruker hjemmesiden vår. Vi benytter cookies (informasjonskapsler) for å sikre at du får en best mulig brukeropplevelse og for å hente inn statistikk for å gjøre siden bedre. Trykk OK for å akseptere vår bruk av cookies, eller trykk «her» for å lese mer om personvern.