Fly har spredd så mye død og ødeleggelse under krigen.
Hvorfor kan de ikke brukes til å gi liv og håp i fredstid?

Stuart King – en av MAFs grunnleggere

 

Denne tanken fikk flere unge kristne piloter mot slutten av andre verdenskrig. Utrolig nok var det piloter både i Storbritannia, USA, Australia og Sør-Afrika som alle fikk denne samme tanken uten å kjenne til hverandre.

 

MAFs historie er historien om mennesker som har et ukuelig pågangsmot, en vilje til å ofre mye, og et stort hjerte for å hjelpe andre. I begynnelsen vokste det fram tre grupper som startet med flyvninger, en i USA, en i Storbritannia, og en i Australia. Alle disse tre gruppene hadde problemer i oppstarten, og alle mistet tidlig et av flyene sine. Men mange erfaringer ble gjort, og ut av dette vokste det en organisasjon som nå heter “Mission Aviation Fellowship”.

Mission Aviation Fellowship

i Storbritania

 

Fra venstre: Jack Hemmings, Murray Kendon, Stuart King, Ken Elli.

 Murray Kendon fra New Zealand var pilot i RAF, det britiske flyvåpenet, under krigen. I 1944 tok han det første initiativet, og sammen med Stuart King, Jack Hemmings og Tom Banham startet de MAF i Storbritannia i 1944. Til venstre ser vi et bilde hvor tre av disse fire tidlige pionérer inspiserer MAFs første fly; en to-motors “Miles Gemini”.

Stuart King var en av de unge krigspilotene i Storbritannia som var med å starte MAF i Storbritannia. I 1947 kjøpte MAF i Storbritannia et to-motors “Miles Gemini”, og i januar 1948 fløy de til Afrika på en ni måneders lang undersøkelse. Denne endte dramatisk, da flyet krasjet. Men pågangsmotet var stort, og året etter hadde de kjøpt et nytt fly “De Havilland Rapide”, og i 1951 begynte MAF med regelmessige flyvninger i Sudan.

 

Stuart King i ”Miles Gemini”-flyet i 1947

Stuart King er en av pionérene til MAF, men han har også tjenestegjort som internasjonal toppleder.
Han er fortsatt aktiv i MAF, og han har blant annet skrevet en anerkjent bok om sitt liv i MAF.
Boka heter “Hope has Wings”.

Mission Aviation Fellowship

i USA

I 1943 begynner tre amerikanske krigspiloter å samles til bønn, bibellesning og samtaler om misjonsflyvning. Ut av dette blir så “Christian Airmen’s Missionary Fellowship” (CAMF) startet, men får senere navnet “Mission Aviation Fellowship”.

Det første flyet blir kjøpt i 1946, et rødt “Waco”-fly, og Betty Greene flyr den første flyturen. Hun flyr da to bibeloversettere til et avsidesliggende sted i Mexico. I 1948 flyr Nate Saint og Jim Truxton til Ecuador og begynner flyvninger der.

Nate Saint (1923-1956) var en av de tidlige amerikanske pilotene, og hans historie er kjent verden over. Nate Saint og fire andre misjonærer ble drept 8.januar 1956, etter å ha fått kontakt med Huaorani-folket. Det er laget flere filmer og bøker om ham, og i 2009 ble en bit av flyet hans tatt med på en romferd med romskipet Discovery.

På bilde til høyre: Et bilde av Nate Saint og en Huaorani-mann.

Mission Aviation Fellowship

i Australia

Edwin “Harry” Hartwig var en av grunnleggerne bak MAF Australia, som ble stiftet i 1947. De kjøpte et de Havilland “Tiger Moth”-fly i 1949, og gjorde undersøkelser både i Nord-Australia og Papua Ny-Guinea.

I april 1951 startet Hartwig flyvninger på Papua Ny-Guinea med sitt en-motors “Auster Autocar”. Men allerede fire måneder senere, 6. August 1951, styrtet Hartwig med flyet sitt og døde. Etter år med bønn og planlegging, og så etter bare fire måneders drift, ble flyoperasjonen nedlagt.

Tross motgangen  gav imidlertid ikke MAF opp. Et år senere var flyvningene i gang igjen, og MAF har siden det fortsatt med å møte fysiske og åndelig behov avsidesliggende lokalsamfunn på Papua Ny-Guinea har. Se video fra MAFs flyvninger på Papua Ny-Guinea.

På bildet: Harry Hartwig foran sin originale Auster.

MAFs tidlige historie er altså en historie om mennesker, som med livet som innsats, har hatt et indre driv etter å bruke de evner de har lært i krigstid, til nytte for sine medmennesker som lever i øde og isolerte områder. Selv om de møtte motgang, gav de ikke opp. Fra små forhold og vanskelig start, så har MAF vokst til å bli en stor veldrevet organisasjon med mange fly og operasjoner i de aller fleste av landene i det globale sør.

Mission Aviation Fellowship

i Norge

Jan Ivar Andressen

Thomas Midtsund
Norges (uoffisielle) flyprest)

Piloten Jan Ivar Andresen, presten Thomas Midtsund og tidligere generalsekretær i Strømmestiftelsen, Arne Nordahl, var initiativtagerne til dannelsen av MAF Norge. Før MAF Norge ble dannet, var Gudmund Vindskei i NLM kontaktperson i Norge for MAF UK.

Etter oppstarten hadde MAF en periode kontor i Norsk Luthersk Misjonssambands lokaler med Aleksander Wasland som kontorleder. Margaret Mella ble den første ansatte i MAF Norge.

Helt på slutten av 1990 ble ekteparet Gunn og Fred Karlsen med i MAF. Gunn etterfulgte Margaret og jobbet som ulønnet kontormedarbeider i 10 år.

Fred ble med i styret og har siden den gang vært styremedlem, nestleder i styret, styreleder og ulønnet daglig leder. Ekteparet Karlsen har gjort en uvurderlig frivillig innsats i oppbyggingen av MAF Norge.I oktober i 2008 ble Martin Aarflot ansatt som innsamlingsleder på fulltid. Martin Aarflot kom fra Misjon Uten Grenser der han hadde jobbet som administrasjonsleder og assisterende organisasjonsleder siden 2002.

Januar 2010 var MAF Norge aktive i innsamlingsarbeidet etter jordskjelvkatastrofen på Haiti. MAF hadde allerede flyoperasjon på Haiti, og var et viktig middel i den første kaotiske tilstanden som rådde.

Arne Nordahl

Gunn og Fred Karlsen

MAF Norge vokser

En bevisst satsing på vekst i MAF Norge har gitt behov for en styrking både av styre og stab. I 2011 kom Steinar Sødal og Jostein Rensel med på laget. I dag teller staben seks inspirerte medarbeidere med Willy Ludvigsen som leder.