Kanskje du kan bli en MAF-pilot?

Vi trenger piloter, flymekanikere, avionikere, programledere, bakkepersonell, administrasjonsmedarbeidere, lærere og annet HR-personell.
Lev ut drømmen din, vi trenger flere piloter!

Bærer du på en drøm om å bli MAF-pilot, skal du kanskje kontakte oss?

MAF-pilot Eivind Johannes Lindtjørn har nå nettopp startet sin tjeneste i Juba i Sør-Sudan med sin familie. De har tidligere vært ute for MAF i Tanzania. Følg hans blogg her.

Bli en MAF-pilot?

MAF ER EN ORGANISASJON SOM ER BASERT PÅ ET KRISTENT GRUNNLAG – DERFOR HAR ALLE VÅRE PILOTER DETTE I BUNN FOR SIN TJENESTESE.

Det er også et antall grunnleggende punkter som må være på plass for å bli pilot for MAF. For det første, må man ha trafikkflyversertifikat (CPL), en instrumentrettighet (IR) og en legesjekk (medical klasse 1).

  • Man må dessuten ha 500 timer totaltid med 300 timer som pilot in command (kaptein). Det finnes en tjeneste som krever 200 timer totaltid og tillatelse til å jobbe i Australia. Dette arbeidet er i Arnhemland.
  • Mindre erfarne piloter (Basic Pilots) kan ansettes dersom de fyller krav om minimum 500 timer totaltid og 300 timer som fartøysjef. Operasjonene begrenses til single engine VFR dag flyginger. Det anbefales instrument-sertifikat. Kurs i bush-flyging gjennomføres hos MAF.
  • Erfarne pilot (Experienced pilots) må ha minst 1000 flytimer hvorav 500 timer som fartøysjef, vanligvis også instrumentsertifikat, og utsjekk og erfaring på to-motors og på turbinfly kreves ved visse baser (som opererer Cessa 402 og Cessna Caravan).

 Vi trenger mer enn bare piloter

Å holde flyene på vingene er et komplekst lagspill av personell og fagkompteanse. MAF har til enhver tid behov for kvalifisert personell til ulike oppgaveområder. Vi trenger mer enn bare piloter; flymekanikere, avionikere, programledere, bakkepersonell, administrasjonsmedarbeidere, lærere og annet HR-personell.

Hva-kreves-for-å-bli-mekaniker

Hvor mye erfaring trenger jeg?

MAF-kandidater må ha et ICAO-basert teknikersertifikat. Avionikere må også ha et ICAO-basert sertifikat og i noen tilfeller ekstra kurs. I tillegg behøver kandidatene:

  • 2 års praktisk erfaring for teknikere
  • 3-4 års praktisk erfaring for erfarne teknikere
  • 5 + års praktisk erfaring for lederstillinger

Arbeidet skjer på en rekke flytyper, som for eksempel Cessna 206, 208, Gippsland GA-8, DHC-6 og deres motorer (TCM / CMI IO-550, Lycoming IO-540 og P & WC PT6A turboprop).

Hvilke stillinger trenger vi i MAF?

  • Flyteknikeren samarbeider tett med sjefsingeniøren som en del av vedlikeholdsteamet og jobber med fly med stempel- og/eller turbinmotor.
  • Erfaren tekniker er ansvarlig for opplæring og veiledning av lokale ansatte uten sertifisering, og bistår med planlegging og skjematisering av vedlikehold.
  • Sjefsteknikeren har ansvaret for vedlikeholdsteamet og den generelle vedlikeholdsdriften i en MAF-hangar. Sjefsteknikeren er også ansvarlig for budsjettering, hangar og lagerstyring, veiledning og opplæring.
  • Avionikere er ansvarlige for installasjon og vedlikehold av flyavionikk både på bakken og i flyet. De kan også være ansvarlige for vedlikehold av HF-radiobakkestasjoner.

Personell

Er jobb i MAF noe for deg?

Hvis du er interessert i å bli MAF-pilot, må du ha:

  • Sertifikater og rettigheter (teknisk personale)
  • Vilje til å gjennomføre innsamlingsarbeid for din egen lønn under arbeidsforholdet med MAF
  • Dersom du ønsker å jobbe som pilot/teknikker i MAF, men ikke oppfyller alle krav ennå, ta gjerne kontakt med Sam for å finne ut mer om hva du bør gjøre videre.

Sam rund smallSam Norman har tidligere vært MAF-pilot i Kongo. Han er vår rekrutteringsansvarlig  i Norge og han besvarer alle typer spørsmål om det å jobbe i MAF.

Hans e-post er sam@maf.no
Du kan også benytte skjemaet til høyre:

SE LEDIGE STILLINGER OVER HELE VERDEN:
LEDIGE STILLINGER MAF INT. NOVEMBER 2017 (globalt)
STILLINGSBESKRIVELSE PILOT
PROSJEKTASSISTENT PAPA NY-GUINEA

Alle forespørsler på ledige stillinger i MAF skal henvendes til MAF Norge!

Vil du vite mer om å være i tjeneste som MAF-pilot?

sam

 

Sam Norman har tidligere vært MAF-pilot i Kongo. Han er vår rekrutteringsansvarlig  i Norge og han besvarer alle typer spørsmål om det å være en MAF-pilot!

Hans epost er sam@maf.no
Du kan også benytte skjemaet nedenfor: